PETRONAS jual dengan harga kos kepada rakyat Malaysia.

HidupTanpaUMNO: PETRONAS jual dengan harga kos kepada rakyat Malaysia.

Kadang kadang banyak mengembara, banyak membaca dan banyak mendengar akan menambah ilmu kita. Saya bukan jenis orang yang rajin mendengar ceramah. Bagi saya dari mendengar ceramah, biar saya duduk dirumah, mengambil nafas nafas yang ada didalam kesibukan mencari rezki dan aktiviti luar.

Tetapi malam tadi apabila mendengar satu ceramah, saya mendapat berita baru bahawa Arab Saudi menjual minyaknya dengan dua harga. Satu dengan harga pasaran dunia untuk pasaran antarabangsa dan satu dengan harga untuk pasaran tempatan.

Arab Saudi mengambil untung dengan menjual dipasaran antarabangsa. Tetapi saya diberitahu bahawa untuk pasaran tempatan, Arab Saudi menjual dengan harga kos kepada rakyatnya. Mungkin rakan rakan yang bekerja di Arab Saudi boleh mengesahkan aspek ini.

Maka adakah tidak mungkin untuk PETRONAS melakukan sedemikian rupa. Pada saya Petronas boleh melakukannya. Akibat kepada Petronas ialah keuntungannya akan menjadi kurang. Contohnya, dengan keuntungan dalam 50 billion, tetapi dengan mengambil kaedah itu mungkin keuntungannya menjadi 35billion. Untung tetap untung Cuma untungnya kurang sedikit. Saya rasa kepimpinan Petronas bukannya nya beriman kan kapitalis dimana keuntungan mesti berlebih lebihan.

Kalau pun Petronas untung yang keterlaluan, yang mendapat kebaikannya ialah UMNO, BN dan juak juak nya. Rakyat juga akan mendapat untung tetapi untung yang mungkin nilai isi kelapa yang telah diperah empat lima kali. Yang mana santan nya hanya tinggal titikan santan. Yang untung besar ialah juak juak dan petualang petualang Negara dari kalangan pimpinan UMNO itu sendiri. Kalau tidak, tidak mungkin ada isteri pimpinan UMNO yang mempunyai beg tangan bernilai belasan ribu. Mudah mudahan beg tangan itu dapat dibawa kedalam keranda pada satu masa nanti.

Penutupnya, Petronas boleh melakukannya sekiranya kepimpinan petronas berjiwa rakyat dan kepimpinan Petronas tidak berimankan sikap kapitalis.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...