Ketuanan MeLAYU & Ketuanan Anak Bangsa Malaysia ?

Arab, Abai Sungai, Angko Indian, Achenes, Bookan, Bateq, Bisaya', Bintulu, Bajan, Burawan, Boyan, Beketan, Bidayah, Banjarese, Baba, Bugis, Belinese, Benggali, Bonggi, Che Hoong, Cantonese, Chitties, Cocos Islander, Dumpas, Dusun, Eurasian, Foo Chow, Gana, Gujerati, Heng Hua, Hokkien, Hokchia, Hakka, Hainannese, Ida'an, Iban, Iranun, Jahai, Jah Hut, Javanese, Jaffnese, Kantonese, Kintaq, Kuijau, Kalabuan, Kadazan, Kelabit, Kajang, Kejaman, Kanarese, Kimaragang, Kayan, Kalabakan, Kensiu, Kedayan, Kagayan, Kristang, Kwongsai, Kenyah, Lanoh, Lisum, Lakiput, Longkiput, Lobu, Lun Bawang, Lotud, Lundayah, Lahanan, Mendriq, Melanau, Mangkaak, Mah Meri, Malayali, Murut, Melayu, Makiang, Minangkabau, Minokok, Nepali, Orang Kuala, Orang Kanaq, Orang Hulu, Okolod, Orang Seletar, Papar, Paitan, Punjabi, Paluan, Pathans, Punan, Penan, Rungus, Rumanan, Sa'aban, Semoq Beri, Sama, Sino Natire, Sinhalese, Sinabu, Sindhi, Sekepan, Sungai, Suluk, Sihan, Semelai, Serudung, Semai, Sembakung, Tatana, Timugon, Temuan, Tombonuo, Tagal, Tamil, Tinagas, Teochow, Telegu, Tengara, Tidung, Tobilung, Temiar, Ukit, Ubian...

Apebenda aku melalut dekat atas tu..?

Untuk pengetahuan korang khususnya orang-orang, list dekat atas tu ialah kaum-kaum yang menghuni negara Malaysia sebelum dan selepas Tanah Melayu Merdeka dan sampai sekarang pun kaum-kaum yang aku listkan dekat atas tu masih lagi menghuni negara Malaysia dan memegang kad pengenalan berwarna biru yang tertulis "warganegara Malaysia".

Semua kaum-kaum yang disenaraikan diatas tu, bersama-sama merasai apa yang kita lalui selama ini malah ada antara mereka mmempunyai pengalaman yang lebih "berharga" dari kita tetapi tidak ramai yang kedepan menuntut hak mereka sepertimana "Bangsa AGONG MeLAYU' bangkit mempertahankan hak mereka (kununnya).

Bila bercakap soal 'hak", kenapa sentiasa sahaja "Bangsa AGONG MeLAYU" sahaja yang dibicarakan..?

Balik pada sejarah Tanah Melayu... siapa yang dapat membuktikan bahawa Tanah Melayu ini ditenui oleh "Bangsa AGONG MeLAYU"..?

Tak salah kalau aku katakan bahawa, Tanah Melayu ini pada asalnya bukanlah hakmilik "Bangsa AGONG MeLAYU", "Bangsa AGONG MeLAYU" pada aku tak ubah seperti "Bangsa AGONG Mat Saleh"...

Dari mana datangnya "Bangsa AGONG MeLAYU"..? aku sendiripun walau dalam kad pengenalan aku tertera "Bangsa Melayu", masih tak dapat nak pastikan kesahihan "bangsa" aku... betul ke aku ni berbangsa Melayu..? ada yang dapat sahkan..? tak kan sebab aku biasa pakai baju melayu, makan kuih bahulu, pakai songkok (tapi tak tinggi), pakai capal maka aku adalah bangsa melayu?

Kalau ada Mat Saleh yang biasa menjalani kehidupan macam "orang melayu", layak ke dia dipanggil "bangsa melayu" walaupun dia bermata biru..?

Kita cuma ada slogan "1Malaysia" tapi kita masih lagi mendiskriminasi bangsa-bangsa lain yang juga "warganegara Malaysia".

Apa-apa pun kita utamakan MeLAYU, lebih-lebih MeLAYU UMNO. bangsa-bangsa lain yang lebih awal berada di Tanah Melayu tapi kehidupannya masih terpinggir mengalahkan anak tiri bapak tiri mak tiri sebelah adik beradik tiri kita pula macam mana?

Pernah ke kita menjenguk mereka-mereka yang kehidupannya lebih daif dari kita yang sebenarnya menumpang..?

Kalau diikut pada sejarah, melayu tak kan bangkit tanpa bantuan bangsa-bangsa lain. melayu bangkit dengan kerjasama semua bangsa-bangsa penghuni Tanah Melayu satu ketika dulu... nasib juga ada penjajah yang datang membawa hamba-hamba abdi dari negara-negara lain.

Sampai 1 ketika bila kita sudah agak maju, kita sudah agak kedepan... melayu mula lupa sumbangan bangsa-bangsa lain sehingga melayu dikenali.

Tanpa india-india import atau para pedagang india, melayu tidak akan kenal apa itu rempah ratus, tanpa cina-cina import atau para pedagang dari Tanah Besar Cina, melayu tidak akan kenal apa itu hasil bumi, apa itu lombong dan apa itu kain tenunan.

Bila melayu dah hebat, melayu mula meminggirkan bangsa-bangsa lain yang 1 masa dulu menjadi tempat untuk melayu bergantung hidup.

Bila cina hebat kerana mereka rajin berusaha dan pandai berniaga, melayu bangun mengamuk kononnya cina mula hendak mengambil alih kuasa perniagaan sedangkan pada hakikatnya melayu sendiri yang tidak pandai hendak menguasai ilmu perniagaan sebaik cina.

Hakikatnya melayu cuma pandai mengambil kesempatan manakala cina pula pandai menggunakan kesempatan. beza mengambil kesempatan dengan menggunakan kesempatan tidak sama. mengambil kesempatan ialah mencilok apa yang ada tetapi tidak memanfaatkan ia sebaik-baiknya dan menggunakan kesempatan pula ialah mencilok apa yang ada dan memanfaatkannya sebaik-baiknya.

Melayu kalah dalam hal ini.

Bila melayu kalah, melayu mula menyalahkan bangsa lain... melayu memang hebat dalam ilmu sihir kambing hitam. melayu hebat dalam membuang taik dimerata-rata dan melayu hebat mengambing hitamkan orang lain bila melayu tersepit setelah taik tadi ditemui.

"Itu bukan aku yang punya..!", kata melayu bila terkantoi... tipikal melayu.

Melayu bijak juga menipu... melayu pernah menipu melayu dan melayu-melayu BANGANG, cukup-cukup percaya dengan penipuan melayu.

"Proton Saga" kereta pertama Malaysia... penipuan tahap Maharaja Wunan dengan kuasa 99 petala langit.

20 tahun lepas tu baru melayu sedar rupanya Proton Saga cuma klon kereta jepun... Mitsubishi. buta-buta melayu kena tipu dekat melayu. itupun temelang pecah sebab terkantoi... bila kantoi melayu mula cari kambing hitam...

Gearbox proton masa tu banyak masalah, macam biasa, melayu akan melaung... "itu bukan aku punya..! itu mitsubishi yang punya..!" lalu melayu pun tau... rupanya melayu dah kena tipu dek melayu...

Sampai ke hari ni, melayu masih dok tipu melayu... kaum-kaum lain pun ramai yang kena tipu... ramai yang didiskriminasi. terutamanya kaum-kaum pribumi. kaum pribumi tinggal dikawsan pedalaman. kawasan yang banyak sumber hutan... kayu-kayan, balak.

Bila melayu datang gila, melayu akan halau kaum-kaum pribumi dari prasarana kehidupan mereka, kaum pribumi terpaksa berpindah ke kawasan lain sebab kampung mereka habis ditebang dan bumbung tempat mereka berlindung habis tertanggal diheret lori balak.

Mereka diperlakukan demikian sedangkan merekalah tuan asal Tanah Melayu.

Sebab tu aku cakap bangsa melayu ni macam bangsa Mat Saleh... masuk kampung red indian, kemudian halau red indian, kemudia isytihar "akulah tuan tanah'.

Lepas tu semua keistimewaan hanya diutamakan kepada melayu...

Melayu, melayu, melayu... kaum lain semua makin terpinggir macamlah di Malaysia ni cuma ada melayu je... kaum-kaum lain yang aku senaraikan dekat atas tu macam mana?

Tak kan sebab mereka tak pakai baju melayu, tak pakai songkok, tak pakai capal, tak kenal kuih bahulu maka mereka tiada hak atas bumi Malaysia ni..?

1Malaysia kena tahu, Malaysia dan hak-hak keatas tanah 1Malaysia ni bukan semata-mata hanya untuk melayu sahaja. semua kena kenal apa itu 'Bangsa Malaysia", semua kena ingat bahawa tak kira apa bangsa kita, apa agama kita, kita adalah "Anak Bangsa Malaysia'.

1Malaysia untuk semua, 1Malaysia untuk "Anak Bangsa Malaysia" dan bukan hanya untuk 'MeLAYU'. ingat... kalau mahu berjuang, berjuanglah untuk 'Anak Bangsa Malaysia'... berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.

Melayu itu apa? melayu itu bukan "Tuan"... melayu itu juga adalah 'Anak Bangsa Malaysia"... Tuan kita dan semua kaum di Malaysia ialah Negara ini. jadi kita sebagai 'Anak Bangsa Malaysia" wajib bersama-sama dengan semua kaum mempertahankan Negara Malaysia.

Kita tak perlukan mana-mana kaum atau bangsa sebagai "Tuan". melayu bukan tuan, cina bukan tuan, india bukan tuan dan semua kaum pun bukan tuan. kita saling memerlukan, kita saling diperlukan. jadi kita bergerak bersama-sama atas nama "Saya Anak Bangsa Malaysia".

Isu Sebat : Jawapan Kepada Tun Dr Mahathir

Negarawan Malaysia, Tun Dr Mahathir, berkata di dalam blognya : Tetapi benarkah hukuman ini tepat bagi jenayah minum arak? Beliau kemudiannya berkata :

"Dalam Al-Quran terdapat 43 ayat yang menegaskan; "Apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil". Apakah mungkin seorang hakim itu tidak adil ataupun tersilap dalam pertimbangannya? Apakah tidak ada dalam Islam belas kasihan bagi yang bersalah buat kali pertama?
Saya harap pihak-pihak yang pakar dalam perkara ini dapat menunjuk ayat-ayat Al-Quran dan kitab-kitab yang dirujuk oleh hakim apabila hukuman ini dijatuhkan."

Sebagai menyahut pertanyaan Tun tersebut, saya sediakan artikel ringkas ini memberikan input kepada beliau dan mereka yang masih tertanya-tanya.

ARAK DAN STATISTIK KEBURUKANNYA

Sebelum saya menghuraikan ringkas jawapan bagi persoalan Tun Dr Mahathir, izinkan saya meningingatkan pembaca berkenaan arak dan statistik keburukannya, sehingga menyebabkan Islam begitu bersungguh melarang dan meletakkan undang-undang ke atas peminumnya juga. Ia sebenarnya tidak lain kecuali untuk mengutamakan keadilan umum, di atas hak individu.

Menurut statistik rasmi di United Kingdom, Alcohol-related crime adalah seperti berikut :-

* Hampir 45 - 46 % kejadian jenayah, mangsa meyakini bahawa penyerangnya di bawah pengaruh alcohol (arak).

* Angka tadi naik kepada 58% dalam kes serangan oleh individu yang tidak dikenali.

* 39% keganasan dalam rumahtangga melibatkan alcohol (arak)

* Hampir sejuta serangan ganas yang berlaku dalam tahun 2007-2008, dipercayai dilakukan oleh mereka yang sedang mabuk atau separa mabuk.

(Source: British Crime Survey 2007/08)

Manakala di Russia pula, sekitar 72 % kes pembunuhan adalah berkait dengan akibat minuman arak. 42 % pula kes mati bunuh diri hasil dari arak. Menurut Prof Nemtsov, Russia kehilangan (mati) rakyatnya seramai 500,000 ke 750,000 akibat arak. ( sumber )

Tanpa had dan kawalan berkesan, lebih menggerunkan di UK statistik menunjukkan 30% kanak-kanak berumur 11 hingga 15 tahun turut minum arak sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Selain penyebab jenayah, arak juga turut memberi impak amat buruk kepada kesihatan.

Seorang doktor di London memaklumkan purata umur pesakit dari kesan arak adalah berumur 20 ke 30 tahun, sebelum ini biasanya mereka yang berumur 50 tahun ke atas sahaja yang kerap ke hospital akibat arak. (rujuk)

Dilaporkan oleh organisasi kesihatan, di United Kingdom jumlah penduduk yang dirawat akibat penyakit dari kesan minuman arak bertambah dua kali ganda sejak sepuluh tahun lepas.

Secara purata rakyat Britain 'menelan' arak sebanyak 9.6 liters arak keras dan tulen secara tahunan, ia lebih dahsyat dari Russia yang mencatatkan 8.7 liter sahaja. Sedangkan Russia diwartakan sebagai negara yang terbanyak ‘peminum arak' sebelum ini.

Hasil dari petikan statistik ringkas ini, adakah masih terdapat pemimpin yang begitu ‘TIDAK BERTANGUNGJAWAB' sehingga sanggup mempertahankan penjualan arak dengan MELUAS tanpa kawalan dan hanya beriman dengan ‘kawalan diri'?, disamping membawakan hujjah hak kebebasan individu, bangsa, agama tertentu dan hak syarikat?.

Sebenarnya, membenarkan penjualan arak adalah satu pencabulan hak bagi majoriti masyarakat Malaysia yang lain, kerana ia mendedahkan individu lain dalam keadaan bahaya sebagaimana yang berlaku di UK, Russia dalam lain-lain negara aktif arak.

HUKUMAN MINUM ARAK DALAM ISLAM

Dalam Islam, arak itu sendiri adalah haram atau dilarang. Sama ada minum sedikit atau banyak adalah sama sahaja larangannya. Demikian juga dadah. Sabda Nabi s.a.w

ما أسكر كثيره فقليله حرام

Ertinya : Apa-apa yang banyaknya memabukkan, maka sedikitnya juga haram ( walaupun belum memabukkan) ( Riwayat Ahmad, Tirmizi, Abu Daud : Ibn HIbban : Sohih )

Ayat al-Quran dan hadis berkenaannya terlalu banyak dan amat biasa kita baca. Islam mengakui wujudnya manfaat kecil dari arak tetapi manfaatnya adalah berdiri di atas kehancuran pihak yang lain. Sama seperti judi, yang menang sememangnya gembira namun ia menang di atas kekalahan pihak yang lain.

Firman Allah swt :

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا

"Mereka bertanyakan kepada kamu tentang arak dan judi, katakanlah (kepada mereka) pada kedua-duanya terdapat dosa yang besar dan kebaikan kepada manusia, dan dosa pada kedua-duanya lebih banyak dari kebaikan" (Al-Baqarah : 219)

Lagi Allah menegaskan :-

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah ( DIHARAMKAN) perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan ( Al-Maidah : 90)

Terbukti secara teori dalam ilmu Islam dan realiti dari statistik yang diberikan, arak adalah salah satu punca utama jenayah, selagi ruang dan peluang dibuka seluasnya selagi itulah manusia akan melakukan kesalahan mabuk.

Kerana itu nabi menyebut :-

الخمر أم الخبائث

Ertinya : Arak itu adalah ibu kepada kejahatan ( Hadis Hasan : Albani ; Silsilah Ahadith As-Sohihah, 1854)

Gunakan kuasa dengan tepat dan adil, selaras dengan perjuangan kamu. Adil dalam konteks arak adalah mengharamkannya dalam penjualan bebas.

HUKUMAN SEBAT BAGI PEMINUM ARAK

Bagi sesiapa sahaja yang bertanya dari kitab mana, dan buku mana, sumber mana diambil hukuman sebat bagi peminum arak, jawabnya adalah seperti berikut, tindakan mengenakan sebatan bagi peminum arak adalah diambil dari kumpulan hadis-hadis Nabi yang cukup banyak, antaranya :-

1) Hadis Nabi :

إذا شربوا الخمر فاجلدوهم , ثم إن شربوا فاجلدوهم , ثم إن شربوا فاجلدوهم

Ertinya : Apabila mereka minum arak, sebatlah mereka, dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka ( Riwayat Abu Daud)

2. Hadis Nabi :

أن النبي أتي برجل قد شرب الخمر , فجلده بجريدتين نحو أربعين

Ertinya : Nabi telah didatangi oleh seorang lelaki yang telah meminum arak, lalu telah disebatnya dengan dua pelepah tamar sebanyak 40 kali (Riwayat Muslim) [1]

3. Hadis Nabi

كان يضرب في الخمر بالنعال والجريد أربعين

Ertinya : Sesungguhnya dipukul (sebat) bagi arak (peminum) dengan kasut-kasut dan pelapah tamar sebanyak 40 kali (Riwayat Muslim) [2]

4. Hadis Nabi :-

أن النبي صلى الله عليه وسلم : جلد في الخمربالجريد والنعال , ثم جلد أبو بكر أربعين فلما كان عمر ودنا الناس من الريف والقرى , قال : ما ترون في جلد الخمر؟ فقال عبدالرحمن بن عوف : أرى أن نجعلها كأخف الحدود , فجلد عمر ثمانين

Ertinya : Sesungguhnya Nabi s.a.w merotan (sebat) dalam kes arak dengan pelepah tamar dan sepatu, kemudian Abu Bakar ( di zaman pemerintahannya) juga menyebat dengan 40 kali sebatan, di ketika pemerintahan Umar, beliau meminta pandangan orang ramai dari kampong dan desa lalu berkata : Apa pandangan kamu berkenaan sebatan bagi peminum arak?, lalu Abd Rahman Auf berkata : Aku berpandangan kita menjadikannya hudud yang paling ringan (merujuk kepada sebatan qazf) [3], maka Umar membuat keputusan untuk menyebat dengan 80 kali sebatan ( Riwayat Muslim dan Abu Daud)[4]

5. Athar sahabat

قال علي : جلد رسول الله في الخمر أربعين , وأبو بكر أربعين , وعمر ثمانين , وكل سنة وهذا أحب إليّ

Ertinya : Berkata Ali r.a : Rasulullah menyebat peminum arak 40 sebatan, Abu Bakar juga 40 sebatan, Umar menyebat 80 sebatan, semuanya adalah sunnah, dan ini ( merujuk kepada 40 sebatan) adalah lebih aku sukai. ( Riwayat Muslim ) [5]

6. Hadis Nabi

أن رجلا رفع إلى النبي صلى الله عليه وسلم قد سكر ، فأمر قريبا من عشرين رجلا ، فجلدوه بالجريد ، والنعال

Ertinya : Seorang lelaki dibawa ke penghakiman Nabi s.a.w kerana telah mabuk (minum arak), lalu Nabi s.a.w mengarahkan sekitar 20 orang lelaki untuk menyebatnya dengan pelepah tamar dan sepatu ( Al-Bayhaqi)[6]

Jiak dikatakan, itu semua hadis, mana dalil al-Quran yang suruh, jawabnya adalah

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

Ertinya : Kami turunkan kepadamu Al Qur'an, agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan ( An-Nahl : 44)

Maka itulah tugas hadis nabi yang bersumber dari kata-kata, perbuatan dan perakuan baginda Nabi s.a.w yang menjadi penjelas kepada Al-Quran.

PERBEZAAN TASFIRAN ULAMA

Ulama telah bersepakat bahawa mesti dijatuhkan hukuman bagi peminum arak, sama ada ia minum banyak atau sedikit. Namun ulama berbeza pandangan dalam sekurang-kurang dua perkara iaitu :-

1) Adakah hukuman sebatan ke atas peminum arak adalah dalam kategori hukuman hudud atau hanya ta'zir.

Kebanyakan mazhab seperti Hanafi, Maliki, Syafie meletakkan hukuman sebat ke atas peminum arak sebagai hukuman hudud.

Namun demikian, sebahagian ulama lain seperti At-Tabari, Ibn Munzir, As-Syawkani, Ibn Qayyim, Al-Qaradhawi, Al-Uthaymin menganggapnya sebagai ta'zir semata-mata, yang mana ia terserah kepada hakim untuk menentukan jumlah sebatan dan keperluan untuk menyebat atau tidak.

Menurut Al-Qaradhawi, ia terbukti sebagai ta'zir kerana wujud pelbagai dalil yang menunjukkan :-

a- Jumlah pukulan berbeza mengikut keadaan peminum. Ada yang dikenakan 40 kali dan ada yang dikenakan 80 kali. Sifat hukuman hudud adalah tetap, namun ini berbeza-beza menunjukkan ia hanyalah dari hukuman ta'zir, yang terserah kepada kebijaksanaan hakim menentukan jumlahnya.

b- Dalam salah satu hadis yang tesebut di atas, Abd Rahman Auf r.a mencadangkan kepada Umar agar diletakkan hukuman yang paling rendah berbanding hudud, ini menunjukkan hukuman ini adalah ta'zir kerana menurut majoriti ulama, hukuman ta'zir tidak boleh melebihi hudud.

c- Cara penjatuhan hukuman juga berbeza, ada yang disebat menggunakan sepatu, ada yang menggunakan tangan, baju dan sebahagian lain menggunakan pelepah tamar[7]. Tidak mungkin hukuman ini dari jenis hudud jika sedemikian kerana hukuman hudud semestinya fixed atau tetap jumlahnya.

Berdasarkan penelitian terhadap dalil dan perbincangan para ulama yang panjang lebar dan mendalam, secara peribadi saya cenderung kepada hukuman ini adalah ta'zir dan bukan hudud. Wallahu'alam.

2) Jumlah sebatan yang perlu dikenakan.

Dalam hal ini, para ulama terbahagi kepada dua kumpulan :-

Pertama : Mazhab Hanafi, Maliki, At-Thawry dan Hanbali : Sebatan sebanyak 80 kali sebatan sama ada lelaki atau perempuan.

Kedua : Mazhab Syafie : 40 kali sebatan sahaja. Namun jika hakim mendapati kesalahannya berat, hakim boleh menambah sehingga 80 kali sebatan, dan lebih dari 40 sebatan itu dikira sebagai ta'zir , manakala 40 sebatan yang awal adalah hudud.

BOLEHKAH PESALAH TIDAK DISEBAT?

Ia bergantung kepada mazhab mana yang dterima pakai oleh Mahkamah Syariah Malaysia, hakim dan negara Malaysia.

Jika Hudud

Jika kesalahan meminum arak diterima sebagai kesalahan hudud sebagaimana pandangan mazhab Syafie. Pesalah tidak boleh dielak dari hukuman sebat tadi kerana hukuman sebat dikira sebagai hak Allah swt. Hak Allah perlu didahulukan dari sekalian hak makhluk dan sesuatu itu termasuk dalam hak Allah apabila kemudaratannya meluas dan umum, seperti zina, riba, murtad dan sebagainya. Namun pelaksanaan hukuman hudud ke atas seseorang pesalah, boleh ditangguh berdasarkan keperluan tertentu.

Dalam kategori ini, semua pesalah walau kali pertama[8] melakukan kesalahan, akan dihukum kerana mudarat ke atas masyarakat umum.

Jika Ta'zir

Jika kesalahan ini dianggap dari jenis Ta'zir, maka hakim mempunyai kuasa untuk mengampun sama ada atas alasan ia kesalahan kali pertama, ia seorang yang lemah, ia seorang tidak sihat dan sebagainya. Demikian menurut mazhab Syafie.

Justeru, sebelum dikritik keputusan hakim, bincangkan terlebih dahulu mazhab mana yang ingin diikuti di Malaysia, khususnya dalam konteks hukum minum arak ini.

SEJAUH MANA SEBATAN INI ADIL?

Pertama

Jika ia benar-benar hudud dan termasuk dalam hak Allah swt, tiada layak manusia yang hina untuk mempersoalkan tentang keadilan, kerana Allah swt sentiasa adil walau menghumban sesorang manusia ke nerakaNya. Allah tetap adil walau Dialah yang menysatkan sekumpulan manusia dan memberi hidayat kepada sebagai yang lain. Kerana Apa adil?? Kerana piawan adil Allah tidak sama dengan manusia yang dicipta. Keadilan Allah adalah kerana dia yang mencipta kita, dan Dia berhak untuk menentukan apa sahaja yang diinginiNya. Jika kita merasakan Allah tidak adil menyesatkan sekumpulan manusia. Individu tersebut perlu memulangkan nyawa yang Allah berikan kepada mereka dan beredar dari galaksi ciptaan Allah swt ini ke sebuah alam ciptaan sendiri.

Kedua

Sebatan ini, tidak zalim sama sekali kerana ia bukan bertujuan menyakitkan seperti sebatan ekor pari yang menghakis kulit, daging dan sampai ke tulang. Sebatan ini hanyalah untuk pengajaran, seperti denda cikgu kepada muridnya, ibu kepada anaknya atas tujuan mengajar, atas asas belas kashian dan bukan dendam kesumat dan ‘geram' memukul.

Hasilnya, pelbagai displin sebatan telah ditentukan dalam hukum Islam iaitu [9] :-

· Tidak boleh dipukul wajah dan kemaluan.[10]

· Alat yang digunakan mestilah tidak besar, bukan tongkat yang besar, ia adalah seperti dahan dan ranting sederhana sahaja.

· Tidak diharuskan si pemukul mengangkat tanganya melebihi paras ketiaknya, atau tidak boleh terlihat bawah lengannya semasa mengangkat pemukul, dam pukulan tidak terlalu menyakitkan, tidak pula terlalu perlahan.

· Yang diangkat adalah sikunya sahaja dan bukan lengan.

· Lelaki disebat secara berdiri, wanita secara duduk.

Adakah jenis pukulan yang sebegini pun dianggap zalim? Jika demikian guru-guru sekolah, ibu bapa, suami memukul, adalah lebih zalim kerana hukumannya tidak dibicarakan di mahkamah.

Bagi saya, jika hukuman sebegini pun masih zalim, tentunya yang menuduh ia zalim itu akan jadi lebih zalim kerana bercakap dan mengkritik tanpa ilmu.

Ketiga

Sejauh mana pula adilnya orang luar seperti Tun Dr Mahathir dan yang lainnya, mempertikaikan hak seorang hakim dalam membuat keputusan?.

Bukankah sang hakim lebih berhak menentukan hukuman yang paling adil disebabkan beliau berada sepanjang sesi perbicaraan dari kedua-dua belah pihak, mendengar pandangan kesemua pembela dan pendakwa. Justeru, adalah TIDAK ADIL bagi orang di luar mahkamah untuk mengkiritk sewenangnya keputusan hakim, sedangkan mereka tidak mempunyai gambaran sebenar di sebalik sesebuah kes. Mungkin sahaja, si pesalah yang reda dan ingin hukuman dilaksanakan. Justeru itulah keadilannya.

Keempat

Bukankah keputusan hakim patut dihormati sebagai menunjukkan autoriti badan kehakiman dari sebarang gangguan luar?. Kita kerap mendengar di mahkamah civil bahawa sebarang keputusan mahkamah tidak boleh dikritik terbuka sama ada di dalam mahkamah atau diluarnya, kerana akan termasuk di dalam kesalahan ‘menghina mahkamah' (contempt of court), lalu mengapa pula pihak yang kurang maklumat di luar ini dengan senang dan mudah mengkritik keputusan mahkamah Syariah?.

Kelima

Di dalam Islam, adil atau tidak bukan terletak pada logik aqal manusia semata-mata, namun adil yang sebenarnya adalah melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah swt dan baginda Nabi s.a.w. Kalau dalam konteks kes ini, pesalah juga telah bersedia menjalani hukuman tersebut sebagai satu proses kesedaran dirinya. Adilkah kita mempersoalkan hak pesalah untuk mendapat hukuman.?

KESIMPULAN

Sebagai kesimpulan kepada beberapa persoalan yang diutarakan oleh Tun Dr Mahathir,

DR. M : Tetapi benarkah hukuman ini tepat bagi jenayah minum arak?

Ye, benar, bukti-bukti berkenaan wujudnya hukuman ini bersumberkan hadis-hadis yang sohih.

DR. M : Apakah ada larangan dalam Islam untuk mengkanunkan undang-undang syariah?

Di dalam Islam, tiada larangan sama sekali, malah digalakkan bagi mencapai keseragaman dalam keputusan hakim.

DR. M : Jika Kerajaan tidak mengkanunkan undang-undang syariah melalui proses perbahasan dan kelulusan oleh dewan-dewan undangan, atau melalui fatwa oleh ulama-ulama, bolehkah tulisan-tulisan ulama tertentu dijadikan asas hukum mengikut pendapat hakim?

Ini saya tidak pasti, tetapi sepatutnya sesebuah kerajaan negeri bertanggungjawab untuk mengkanunkannya. Namun sebelum ia dikanunkan, pertikaian yang diutarakan memang relevan dalam konteks hukum dunia, namun adalah salah di sisi Islam, kerana semau hukum Islam sepatutnya dikanunkan.

Mahkamah ini pula adalah mahkamah Syariah yang khusus untuk hal ehwal orang Islam dan bukannya mahkamah sivil. Justeru apa ertinya sebuah mahkamah dinamakan ‘SYARIAH' jika keputusan yang berlandaskan hukum Islam juga tidak boleh dilaksanakan. ? Jika demikian, tiada erti nama ‘syariah' pada sebuah mahkamah Syariah lagi.

DR.M : Dalam Al-Quran terdapat 43 ayat yang menegaskan; "Apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil". Apakah mungkin seorang hakim itu tidak adil ataupun tersilap dalam pertimbangannya? Apakah tidak ada dalam Islam belas kasihan bagi yang bersalah buat kali pertama?

Lebih zalim yang mengkritik tanpa ilmu. Hukuman ini adalah adil atau tidak telah diulas di atas, dan ia juga tertakluk kepada penentuan sama ada hukuman sebat peminum arak adalah hudud atau takzir.

DR. M : Sudahkah kita rujuk kepada Al-Quran berkenaan dengan minum beer (arak) dan hukuman yang perlu dikenakan supaya keadilan tercapai?

Oleh kerana dirujuk kepada hukum al-Quran dan Hadis nabi, hukuman tersbeut patut dijalankan. Kerna arak terbukti merosakkan umum dan bukan hanya individu terbabit semata-mata. Cuba lihat dan fahami statistik yang disertakan di atas.

DR. M : Saya harap pihak-pihak yang pakar dalam perkara ini dapat menunjuk ayat-ayat Al-Quran dan kitab-kitab yang dirujuk oleh hakim apabila hukuman ini dijatuhkan.

Boleh rujuk senarai kitab yang dirujuk di dalam nota kaki artikel ini. Itulah kitab-kitabnya. Jika nak lihat gambar kitabnya, saya sertakan salah sebuah darinya yang amat penting. Semoga dapat membacanya dengan faham.

AKHIRNYA DIHARAP TUN DR MAHATHIR SUDI UNTUK MEMBACA ULASAN DAN JAWAPAN SAYA KEPADA SOALAN-SOALAN BELIAU INI.

fathbari.jpg

Gambar : Kitab Fathul Bari Syarah Sohih al-Bukhari, Karangan Imam Ibn HajarAl-Asqolani.

Semoga beroleh manfaat, sekian

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin. net

5 Ramadhan 1430 H

26 Ogos 2009

"Formula Pekan" dari datuk seri najib tun razak

PEKAN, 26 Ogos - Kekalahan memalukan BN di kerusi DUN Permatang Pasir Pulau Pinang semalam, jelas sekali menjatuhkan reputasi dan maruah Perdana Menteri Najib Razak. Beliau yang sebelum ini mendabik dada, kononnya rakyat sudah mula celik mata untuk melihat segala jasa dan pengorbanan UMNO BN terhadap pembangunan di negara ini. Ia berkaitan kejayaan BN mengurangkan majoriti undi yang diperolehi oleh parti PAS dalam pilihanraya kecil DUN Manek Urai sebelum ini. Namun, panas yang disangka hingga ke petang itu akhirnya hujan di tengahari. Kekalahan BN di Permatang Pasir merupakan tamparan hebat buat Najib dan puak-puak UMNO BN sebenarnya. Mereka boleh mendabik dada kononnya berjaya mengurangkan majoriti undi PAS. Namun, hakikatnya pilihanraya kecil tidak boleh disamakan dengan pilihanraya umum sebenarnya. BN menurunkan segala kelengkapan dan senjata mereka untuk memastikan calonnya menang. Itu belum termasuk lagi dengan janji-janji projek pembangunan dan wang ringgit yang ditaburkan kepada para pengundi. Inilah yang dikatakan "manusia merancang, namun perancangan Allah jua yang terbaik". Akhirnya mereka kecundang jua dek kesombongan dan kedangkalan diri mereka sendiri. Biarpun SPR dilihat cuba digunakan sepenuhnya oleh puak-puak UMNO BN bagi memastikan kemenangan mereka, namun rakyat lebih bijak untuk menilai siapakah sebenarnya yang berhak dipilih mereka.

Kini, Najib Razak sudah pasti tidak dapat "tidur lena" untuk berhadapan dengan media arus perdana yang menjadi "talibarut" mereka selama ini. Dakyah dan propaganda yang dibuat oleh media itu jelas sekali membosankan rakyat. Akhirnya BN dihukum dek kealpaan sendiri. Mereka langsung tidak mahu mengambil iktibar dari kesilapan lalu. Strategi yang sama digunakan bagi menarik pengundi menyokong mereka. Retorik yang sama digunakan bagi memesongkan minda pengundi agar melihat hanya BN sahaja parti yang boleh mentadbir dan membangunkan negara ini. Kekalahan ini jelas sekali menggagalkan "Formula Pekan" ciptaan Najib sebenarnya. beliau yang sebelum ini mendabik dada kononnya kejayaan mendapat undi yang besar di kawasannya parlimen Pekan dek kerana formula yang digunakan. Walhal, seluruh rakyat tahu bahawa kemenangan besar Najib di Pekan adalah kerana ehsan dan kerjasama jahat yang dibuat antaranya dengan pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) itu sendiri. Apa tidaknya, selaku Menteri Pertahanan ketika itu Najib mengarahkan SPR membuat persempadanan semula kawasan parlimennya dengan mewujudkan satu kerusi DUN baru yang dikenali sebagai Pulau Manis. Maka, menerusi DUN baru itulah SPR memasukkan Kem Tentera Batu 10 Kuantan ke dalam DUN tersebut dalam parlimen Pekan. Walhal kem tentera itu terletak dalam Parlimen Paya Besar dan berada dalam Daerah Kuantan. Sesuatu yang tidak masuk dek akal semua ini. Akhirnya Najib berjaya mendapat undi Pos percuma daripada lebih 10,000 angkatan tentera yang bakal menetap di kem tersebut nanti.

Melihat kepada situasi semasa, Najib juga agak risau dengan undi Pos kem Tentera Batu 10. Tambahan pula beliau melihat arus perubahan semakin mendadak sekarang ini. Ditambah lagi dengan kehilangan majoriti undi di Kem Tentera Laut Tg.Gelang dalam Parlimen Indera Mahkota yang menyebabkan calon PKR, Azan Ismail menang dengan majoriti melebihi seribu undi. Maka jalan terbaik Najib membuat formula baru di Pekan dalam menghadapi pilihanraya umum akan datang. Antaranya ialah dengan mweujudkan Pengakalan Maritim di Tanjung Agas, Kem Tentera di Sg.Miang dan satu lagi membina penempatan misteri bagi menempatkan beribu-ribu rakyat asing di kawasan berdekatan Sg.Miang itu sendiri. "Formula Pekan" yang digunakan oleh Najib adalah sinambungan daripada konsep "One Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" sebenarnya. Memang cukup mengejutkan bilamana hasil tinjauan kami terdapatnya semua "Kem Perkampungan" pendatang haram yang dibina di kawasan Sg.Miang. Tinjauan PDO bersama Krew Suara Keadilan, mendapati sememangnya pemimpin UMNO itu khianat kepada rakyat. Bukan sahaja kepada pembangkang malah kepada penyokong UMNO sendiri. Ini berikutan langkah beliau memberikan berhektar-hektar tanah kepada warga asing yang kononnya datang dari utara semenanjung. Bukan sahaja tanah seluas satu ekar diberikan secara percuma, malah beliau juga turut bermurah hati menyediakan skim perumahan kepada mereka terbabit. Ikuti pendedahan eksklusif isu ini dalam keluaran terkini akhbar alternatif Suara Keadilan di pasaran sekarang. Anda boleh tengok sendiri betapa prihatinnya Najib membela rakyat asing dalam satu kawasan untuk tujuan memenangkannya dalam pilihanraya umum akan datang. Inilah strategi "Formula Pekan" yang cukup mengejutkan kita sejak dulu, kini dan buat selamanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...